Thursday, December 22, 2016

The post 2003 Iraqi economy in numbers (part four)

Education

Never mind education

The education data post-2003 do not exist.


Democracy requires a certain minimum level of education. Literacy statistics published by the UNESCO and the World Bank Development Indicators are available for the years 2000, 2014 and 2015 only. The figure plots the rates for 2000 and 2015. The literacy rate for females’ age above 15 has increased; it did not for males. For the youth age 15-24, it did not change for females and declined for males. 



Total population of age above 15 is approximately 15 million in 2015; almost half is females (7.3 million). There are nearly 3 million illiterate people in 2015, nearly 2 million females than one million males. Therefore, there could be millions of illiterate voters. The increase in the number of illiterates will endanger the future of democracy.[1]

Education, however, has far more important economic effects. Investments in education represent changes in human capital, which affects the growth rate of the economy.

The average net enrollment rate in primary school for the period 1970-1979 was 71.3 per cent. Enrollment in secondary school average rate over the period 1974 to 1979 was about 33 per cent. The average growth rate of the out-of-school children of primary school (both genders) was -16 per cent during the period 1968 to 1979. In 1979, the primary completion rate, female (percent of relevant age group) was 53 per cent; for male was 92 per cent; the total was 73 per cent; female progression to secondary school was above 65 per cent; for male was above 74 per cent. The pupil-teacher ratio in pre-primary education (headcount basis) was 22.8. The pupil-teacher ratio in primary education (headcount basis) was 28. The pupil-teacher ratio in secondary education (headcount basis) was 29.6. The pupil-teacher ratio, tertiary was 17. These are respectable ratios because the averages of all Arab countries during that period were 22, 32.7, and 22.7 for pupil-teacher ratios in pre-primary, primary and secondary educations respectively. The statistics were 26, 29.5 and 21 for East Asia and the Pacific region including high-income countries, and for Europe as a whole were 21, 22, and 14.6.

My own research on education and growth indicate that the higher the level of education the higher the growth rate per capita. This result is consistent with many findings in the area of human capital and growth research. Human capital is needed for growth because education speeds up technological diffusion needed for economic growth.

Education outcomes

1968-1979
Post 2003
Average net enrollment rate in primary schools
71.3
Not reported
Average enrollment rate in secondary schools
33.0
Not reported
The average growth rate of the out-of-school children of primary school (both genders)
-16.0
Not reported
The primary completion rate, female (% of relevant age group)
53.0
Not reported
The primary completion rate, male (% of relevant age group)
92.0
Not reported
The primary completion rate, total (% of relevant age group)
73.0
Not reported
Female progression to secondary school
>65.0
Not reported
Male progression to secondary school
>74.0
Not reported
Pupil-teacher ratio in pre-primary education (headcount basis)
22.8
Not reported
pupil-teacher ratio in primary education (headcount basis
28
Not reported
Pupil-teacher ratio in secondary education (headcount basis)
29.6
Not reported
Pupil-teacher ratio, tertiary
17
Not reported
 Source: World Bank Development Indicators

التعليم

في طي النسيان

لا توجد بيانات مخرجات التعليم لفترة ما بعد 2003. ليس لدي تفسيراً لاسباب هذا فالسؤال هو لماذا نشر العراق بيانات سنوية عن مخرجات التعليم في السابق ولكن ليس بعد 2003؟  ربما لان الاهتمام بالتعليم كان اكثر في السابق.
الديمقراطية تحتاج الى حد ادنى من التعليم. على الاقل ان يستطيع الناخب أن يقرء ويكتب. الرسم البياني يرسم بيانات اليونيسكو والبنك الدولي لمتوسط نسبة الذين يقرأون ويكتبون للسنوات 2000 و 2015. وكما نرى فان هذه النسب لم تتغير كثيراً. ازدادت النسبة للاناث سن 15 فما فوق، ولم تتغير للذكور، ولم تتغير للاناث سن 15 الى 24، ولكن انخفضت للذكور سن 15 الى 24. وتشير البيانات الى ان عدد نفوس العراقيين حوالي 25 مليون نسمة في سنة 2015، منهم 15 مليون اعمارهم اكبر من 15 سنة. ان نسبة الاناث والذكور تكاد تكون متساوية. ومن هذه البيانات يكون عدد العراقيين الاُميين (الذين لا يعرفون القراءة والكتابة) من سن 15 سنة فما فوق ثلاثة ملايين نسمة في سنة 2015. ومن ضمنهم ما يقارب مليوني انثى ومليون ذكر. أذاً هناك ملايين من الناخبين الاُميين. أن استمرار الزيادة في نسبة الناخبين الاُميين في المستقبل يُعَرض الديمقراطية للخطر.

بألاضافة، فالتعليم له تأثير كبير على الاقتصاد لان الاستثمار في التعليم ليس الا التغير في رأس المال البشري الذي يؤثر على نمو التطور التقني والناتج المحلي الاجمالي للفرد.

متوسط نسبة التسجيل (الصافي) في المدارس الابتدائية خلال السنوات 1970 الى 1979 كانت 71.3 بالمئة. وفي المدارس الثانوية خلال الفترة 1974 الى 1979 كانت 33 بالمئة تقريباً. أما نسبة التاركين للدراسة في المدارس الابتدائية من الجنسين فقد انخفضت الى -16 بالمئة خلال السنوات 1968 الى 1979. أما نسبة انهاء الدراسة الابتدائية للاناث في سنة 1979 فقد كانت 53 بالمئة من مجموع السكان في هذا العمر. أما النسبة للذكور فكانت 92 بالمئة. ألنسبة الاجمالية للاناث والذكور كانت 73 بالمئة. أما نسبة الاناث الذين تقدموا من المدارس الابتدائية الى الثانوية فكانت اكثر من 65 بالمئة. أما نسبة الذكور فكانت اكثر من 74 بالمئة. ونسبة التلاميذ الى المعلمين في المدارس قبل الابتدائية فقد كانت 22.8 . أما النسبة في المدارس الابتدائية فقد كانت 28 وفي الثانوية فقد كانت بحدود 30. أما في المرحلة الجامعية فقد كانت النسبة 17. تعتبر هذه النسب جيدة جداً قياساً بدول العالم. ففي الدول العربية ككل وخلال الفترة الزمنية المذكورة كانت النسب  22 و32.7 و22.7 للدراسة قبل الابتدائية والابتدائية والثانوية على التوالي. أما في منطقة أسيا والمحيط الهادي بما فيهم الدول ذات الدخل العالي فقد كانت النسب 26 و 29.5 و21 على التوالي. أما في أوربا فقد كانت النسب 21 و 22 و 14.6.

ان بحوثي في هذا المجال تشير الى ان رأس المال البشري يؤدي الى زيادة النمو الاقتصادي وهي نتيجة مطابقة لنتائج الكثير من البحوث في هذا المجال والسبب هو ان التعليم وخصوصاً التعليم العالي يؤدي الى نشر التطور التقني الذي تحتاجه عملية النمو الاقتصادي.




[1] We have the percentages of people age 15-64 and above 15 and total population. We compute the number of people above 15 in the population. We also have the percentage of females in total population so, 1 minus that gives us the percentage of males. We can compute the number of males and females above 15. The illiteracy rate is 1 minus the literacy rate. The number of illiterate females and males age above 15 is computed. 

No comments:

Post a Comment